Dette kan du gjøre i karantene

Så kom coronaviruset og tok oss litt på senga. Over 600 er smittet her i Norge, skoler og barnehager stenges, arrangement avlyses i rekordfart og mange av oss er i mer eller mindre frivillig karantene. 

Heldigvis er smittetallene på kraftig nedgang i Kina, men her i Europa begynner vi for alvor å merke konsekvensene av en passiv første-reaksjon på viruset.

Det er ingen hemmelighet at en karantene er en god måte å forhindre videre smitte på. Da minsker du risikoen for å bidra til at noen blir alvorlig syke også. Enten du har blitt satt i karantene fordi det er mistanke om smitte, eller du har valgt det selv av hensyn til de rundt deg eller deg selv: karantene kan se kjedelig ut. Takk for at du overholder karantenen din uansett!

Her har du tipsene som kan få to uker til å gå fortere enn Usain Bolt løper.

#1: Gjenoppdag The Sims-universet.

Bilde: Unsplash.com

4. februar i år 2000 lanserte Electronic Arts det som skulle bli en udødelig spillopplevelse. Om du var blant de første som spilte husker du sikkert hvor lett det var å utsette andre aktiviteter for det, hvor lite viktig familiemiddagen ble (takk for tålmodigheten, mamma og pappa), og hvor fort tida faktisk gikk etterhvert som du kreerte din egen sim, bygde et hus (dette var en tidstyv for meg) og dannet en familie og et liv – alt gjennom skjermen. Den fantastiske blandinga av humor, alvor, og det som på den tida var ansett som god grafikk, var kilden til mange timers moro.

Men konseptet har blitt videreutviklet, faktisk hele tre ganger siden det. Nå er vi på The Sims 4, hvor mengden valg du kan ta har økt og grafikken er på langt nær tilpasset det vi forventer nå. Min favoritt er og blir The Sims 3 likevel. 4 har sine lyspunkt, og er veldig gøy, men jeg sliter med å få en god spilleopplevelse når valgene blir for mange.

I disse dager har vi satt oss selv i en slags frivillig karantene av hensyn til familie. Om ikke lenge skal jeg investere i hele The Sims 3-sulamitten, og supplere med deilig custom content fra TheSimsResource. Om du ikke har prøvd sistnevnte nettside, vil jeg virkelig anbefale den. Jeg har hatt problemer med spillet etter nedlasting av mye cc (custom content, red. anm.), men ikke herfra. For en liten sum får du et medlemsskap som gir deg tilgang på masse ekstra-innhold og forbedrer spillopplevelsen.

#2: Les en deilig forfriskende bok som tar deg bort fra verdenen vi lever i (det kan bli litt mye med både Trump og korona).

Bilde lånt fra Gyldendal.no

Da jeg var liten, leste jeg konstant. I voksen alder mistet jeg interessen litt, fordi så mye annet har opptatt meg (deriblant å skrive enda mer selv), men èn bok skulle gi meg hele leselysten tilbake: Kristine Toftes «Udyr«.

Den er egentlig betegnet som en ungdomsroman, men de voksne som har lest den sier alle det samme som meg: Den er vel verdt lesningen, også for oss! Det er noe med den koselige og detaljerte inntredenen i en blanding av «typisk norsk» og fantasy. Det er noe med de vakre beskrivelsene og humoren som får deg til å le og smile for deg selv der du sitter. Det er noe med kontrastene og det man kan kjenne seg igjen i, som plutselig (og velkomment) forstyrres av flyvende griser. Det er realisme som møter fantasi, og det er vakkert. Les den, så går tida fort. Jeg lover.

… Og du? Om du liker Toftes skrivestil og fortsatt har mer karantenetid igjen etter «Udyr», har hun altså skrevet flere bøker også. «Song for Eirabu«-serien hennes er råskap og norrønt på sitt beste, og befinner seg i fantasy-kategorien den også.

#3: Bak noe godt med nyvaskede hender.

Bilde: Unsplash.com

Å bake er også å skape. Og enten du er i karantene for deg selv eller sammen med flere, er baking ikke bare smakfullt: Det lager stemning både før, underveis og etterpå. Hvem har sagt at du ikke kan feire hverdagen med ei gulrotkake, starte dagen med nybakte rundstykker og en deilig kopp kaffe eller te, eller nyte lukta og smaken av god, gammeldags gjærbakst? Unn deg selv det. Mentalhygiene er også hygiene. Sier vi.

#4: Stell godt med deg selv. Antibac tar livet av enhver hånds vilje til å leve, tross alt.

Bilde: Unsplash.com

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men mine hender begynner å bli greit tørre nå. Litt selvpleie er konstruktiv bruk av tid uansett, vil jeg påstå. Det er så mange måter man kan lage seg en spa-dag på, enten alene eller med de(n) man bor sammen med.

Lag din egen skrubb og skrubb løs på ansikt og kropp. Klikk deg inn på en nettbutikk som leverer på døra, og planlegg dagen fra start til slutt. Eller bare bruk det du har fra før av. Ta vare på hud, ansikt, hår og sånn. Det er verdens beste følelse når man er ferdig.

Mine favoritt-supplementer til egen-initiert spa får jeg hos Goodiebox. Nydelige og ofte miljøvennlige produkter som er gode for både kropp og sjel.

#5: Få kreativt utløp. Dyrk hobbyene dine, eller finn en ny!

Bilde: Unsplash.com

Jeg er oppvokst med en kunstner, så der er jeg veldig heldig: både maling, skriving, tegning og andre aktiviteter som stimulerer høyre hjernehalvdel, treffer meg rett i hjertet. Det finnes mye utstyr du kan bestille på nett, om du ikke har det – og for en liten slant ekstra (hos noen koster det ingenting) kan du få det levert rett på døra innen få dager.

Prøv å lage ny mat som du aldri har lagd før! Du kan få maten levert på døra av blant annet kolonial.no. Åpne laptopen, lag deg en god kopp te og skriv det som faller deg inn. Lag en skikkelig kreativ dessert med wow-faktor. Mal et bilde og bruk hele kreativiteten din. Kreativitet er et vidt begrep.

Kanskje denne tida blir skrevet inn i historien som da du oppdagde en ny hobby? Enten du er et naturtalent eller trenger litt øvelse: Det som er så fint med kreative aktiviteter, er at du kan leke deg frem til læringen!

Følg gjerne med på bloggen, for jeg kommer til å benytte min selvvalgte karantene aktivt – særlig når det kommer til siste punkt.

Psst ..! Jeg har også Twitter, Facebook og Instagram.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *