Mobilen har makta

Stadig flere butikker må legge ned fordi netthandelen tar over. Å kjøpe klær, skjønnhetsprodukter, julegaver, ja, til og med mat og blomster, er enklere enn noen gang. Via en app kan du foreta de fleste kjøpene du trenger i hverdagen, og få det levert på døra.

 

Bilde: Unsplash.com

Kortfattet og lett informasjon, rask service og muligheten for å se hele utvalget før man bestemmer seg, er forlokkende for mange forbrukere. Slett ikke alle av oss bruker PC’en til å foreta kjøpene heller: Faktisk bruker over halvparten av norske forbrukere mobiltelefonen til netthandel.

 

Ifølge en fersk rapport fra wearesocial.com, er 3.9 billioner av verdens befolkning på mobilen.

 

I 2017 oppgav over halvparten av norske forbrukere å ha brukt mobilen til å handle på nett, i løpet av det siste kvartalet. Man kan bare anta at dette tallet er stadig økende, og det betyr følgende: Makta ligger stadig mer i den lille dingsen vi har i lomma. For å treffe kundene dine bør du være mer tilgjengelig enn bare på nett: du bør finnes på mobilen.

Bilde: Unsplash.com

 

Det finnes mange måter for deg å øke tilgjengeligheten din. Du kan lage en app, for eksempel – men det koster en del, betyr litt vedlikehold og mest sannsynlig må du regne med å ansette en til (eller samarbeide med et profesjonelt selskap). Om du ikke har hjemmeside og/eller blogg, er dette en god og ikke alt for kostbar måte å treffe flere på.

 

Hjemmesiden bør fortelle noe om hva du tilbyr, og helst så raskt som mulig. Du må fenge, og det fort: Enten leadet ditt kom inn via Google, fikk tips av en venn eller trykket på en reklame, er det nettopp med forsiden du må holde hens interesse ved like. Det er noen enkle «regler» du bør ha med deg til hjemmeside og/eller blogg:

  • Optimaliser designet for mobil, slik at den ser like bra ut på mobiltelefonen som på nett. Du mister fort kunder dersom det er umulig å navigere via lommeskjermen.
  • Designet må være fengende, slik at leadet ditt har lyst til å se mer.
  • Det må være lett å navigere, ellers mister du mange på veien.
  • Teksten må være kortfattet, slik at også travle leads har anledning til å lese «bare litt til».
  • Bruk bilder, for å gjøre teksten mer lettlest og skape visuelle inntrykk som blir igjen.

 

Bilde: Unsplash.com

Om du har anledning, er det selvfølgelig prima å starte en nettbutikk. Om du har varer som lar seg selge via bilder, beskrivende tekst og aller helst finnes på et lager. Folk liker det enkelt og minst mulig tidkrevende i dag, så med en nettbutikk kan du både forstørre målgruppen din og øke salget. Det viktigste ved en nettbutikk, sånn bortsett fra at den må være optimalisert for mobil, er lett navigering og lett kundesupport.

 

Tenk at kunden ikke vet noe om hva du selger eller din bedrift (selv om det kanskje ikke stemmer), og tilpass hjemmeside, blogg og nettbutikk etter det: Det skal være lettest mulig å få hjelp om man trenger det, betaling bør ha flere alternativer, det skal være fort gjort å gjøre seg kjent med produktene (og å velge dem i riktig utførelse), betingelsene bør være lett tilgjengelige og bildene bør være i god kvalitet.

 

Alt dette kan du leie folk til å gjøre for deg. Tekstforfattere og skribenter påtar seg ofte oppdrag med å skrive både kategoritekster, produkttekster, og andre tekster til hjemmeside, nettbutikk og blogg. Designere kan bistå med å lage layout til hjemmeside, blogg og nettbutikk. Innholdsrådgivere kan ofte rådgi deg i forbindelse med hvordan nettsiden, bloggen eller nettbutikken tar seg ut. Hvordan den treffer og fenger, eller hvordan den ikke gjør det. Det finnes folk til alt i dag. Og når det kommer til nettbasert informasjon, service og kontakt, er det som regel verdt pengene det koster. 

 

Kort sagt: Jo mer tilgjengelig du er på nett, jo flere plattformer du finnes på og jo lettere du er å finne, jo flere kunder tiltrekker du deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *