Inbound marketing – enkelt forklart

Inbound marketing er din nye bestevenn. Denne helhetlige markedsføringsstrategien kan gjøre underverker for din bedrift – hvis du bare gir det litt tid.

La oss snakke litt om oppsøkende salg, eller outbound marketing – inbounds rake motsetning. Det er definitivt en kilde til frustrasjon for mange av oss å bli oppringt av noen som vil selge oss noe vi ikke har hørt om eller ikke er interessert i, ofte når vi er halvveis i middagen etter en slitsom dag. Klart det funker innimellom, ellers hadde man ikke brukt det. … Men er det lurt, eller finnes det en bedre måte å gå fram på?

Hils på inbound marketing: En markedsføringsstrategi som baserer seg på at din bedrift skal være så attraktiv og informativ at kundene oppsøker deg helt på eget initiativ. Slik gjør du deg interessant nok til at fremmede blir potensielle kunder:

  • Du skriver faglig og fengende om det du selger – både på blogg og i sosiale medier. Synliggjør stoltheten over egne produkter/tjenester!
  • Du bruker sosiale medier aktivt til å profilere bedriften din, men uten selgende tekst.
  • Du bruker søkemotoroptimalisering aktivt, og passer på å være tilgjengelig for kundene der de oppsøker deg.
  • Du tilbyr den besøkende som har funnet din bedrift, en gulrot for å legge igjen kontaktinformasjon. Hva med en e-bok i bytte mot en e-postadresse, for eksempel?

I inbound marketing identifiserer man kundeprosessen på følgende måte:

Du tiltrekker deg den fremmede slik at den blir en besøkende.

Du konverterer den besøkende til et lead.

Du selger til leadet, som nå har blitt kunde, og begeistrer så godt at kunden blir en ambassadør for din bedrift.

Høres det avansert ut? Det er ikke det. Du lærer mye underveis, og det er en spennende prosess! Inbound marketing passer derimot ikke for alle, fordi det er en langsiktig markedsføringsstrategi. Det tar tid. Du trenger absolutt ikke å drive en bedrift i stor skala for at inbound skal være det rette for deg, men du må jobbe med målet i sentrum og ha muligheten til å ha is i magen litt.

Psst ..! Du? Etter at du har satt deg et mål for markedsføringen din, er neste skritt HubSpot.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *